

Условията, които създаде пазарната икономика през последните две години, налагат на българските предприемачи да мислят по-мащабно и далновидно, да прогнозират и предугаждат развитието на онлайн търговията. Това се оказа най-печелившата карта от началото на 2019 година насам. Онлайн търговията предостави необятни възможности за всеки бизнес, дори и за този, чийто създадели никога не са предполагали, че ще продават онлайн, а не само във физическите си магазин. Освен за продукти, това важи с пълна сила и за услуги. Всеки бизнес със силно онлайн присъствие не само че преодоля кризата, но и обикновено бележи възход.
Статистиките говорят
Според доклада на Европейската комисия „Състояние на съюза през 2021 г.“ от 15 септември 2021 г. от Урсула фон дер Лайен, Европа все още не е излязла от трудното положение, но до края на 2022 г. производството на всички държави членки би трябвало да достигне равнищата отпреди пандемията.
В доклада се цитира, че извънредните мерки, въведени от ЕС, са дали резултат. Според икономическата прогноза от 2021 г. икономиката на ЕС се очаква да нарасне с 4,5 % през 2022 г. Очаква се до края на 2022 г. всички държави членки да достигнат поне своето икономическо равнище от преди кризата.
ОИСР пък прогнозира, че инфлацията в световен мащаб ще се забави през 2022 г., тъй като догодина ще бъдат преодолени проблемите, свързани с ограниченото предлагане и нарушените вериги на доставки.
Отново в подкрепа на тезата ни, че икономиката ще възвърне предишните си нива на развитие и има смисъл да инвестирате в износа на продуктите си в чужбина, споделяме и прогнозата на БНБ за основните макроикономически показатели за 2020–2022 година. „… за овладяване на пандемията през периода 2021 – 2022 г. предвиждаме постепенно възстановяване на икономическата активност… В най-голяма степен за нарастването на БВП през периода ще допринасят частното потребление и износът на стоки, както и допусканият силен растеж на публичните инвестиции.“
Готов ли е продуктът ви за международния запар?
Всички тези данни ни карат да мислим в позитивна посока за развитието на бизнеса и връщането му към темповете от преди кризата с covid-19. А възможностите, които предлага онлайн търговията, са прекрасен инструмент за извеждане на продуктите ви на международната търговска сцена. Така вие не се ограничавате само до родния пазар, който може да бъде доста ограничен, а започвате да експлоатирате ресурсите на чуждите пазари.
Тъй като преводът е част от пакета от услуги, необходими за позиционирането на един продукт или услуга на международния пазар, ние от агенция за преводи „Олтранс“ ежедневно се сблъскваме с различни казуси, пред които се изправят нашите клиенти. Това ни вдъхнови да създадем списък с 5-те най-важни неща, на които трябва обезателно да обърнете внимание преди да пуснете продукта си на чуждия пазар.
№ 5 – Обмислете дали бизнесът ви е готов да бъде разширен
Ако имате страхотен продукт, чиято продажба и дистрибуция тече гладко в България, и имате на лице прекрасен екип, който се грижи за маркетинга и продажбата, със сигурност се изкушавате да предложите този продукт за продажба в чужбина. Изкушението може да бъде още по-голямо, ако този продукт е дигитален и нямате разходи за доставка.
Но преди да пристъпите към това разширяване, помислете дали разполагате с необходимия човешки ресурс да обслужите това начинание, както и ясен план за действие в непозната среда. Може да сте изградили процеса тук в България да върви гладко, защото тук разчитате на правилните хора в позната обстановка. Но стартиране на разпространение на продукт в чужбина е свързан с редица предизвикателства, затова ви съветваме:
- да инвестирате в документиране на работния процес. Това ще позволи на всеки служител да спазва единен стереотип на работа, както и да следва идеологията на компанията. Така процесът ще протича гладко и синхронизирано.
- да осигурите международно обслужване на клиентите си. Помислете как ще осигурите качествено обслужване на чуждестранните си клиенти. Ще използвате телефонна линия, имейл обслужване или чат? На какъв език ще се води обслужването? Можете ли да се съобразите с различните часови зони? Ще обучите ли служителите си да се съобразяват с културните особености на новите клиенти?
- да си осигурите финансов буфер. Всички тръгваме с положителната нагласа, че продуктът или услугата ни ще се продава много добре в чужбина и това ще покрие всичките ви разходи. Но не винаги се получава така. Затова съветът ни е да се надявате на най-доброто, но да бъдете подготвени за най-лошото.
№ 4 – Трябва да разбирате целевия пазар
Всички вече знаем, че румънският пазар предоставя страхотни възможности за българските онлайн търговци със своята близост и ниски цени на доставка. Но съществуват и други фактори, които влияят на позиционирането на продукта ви и диктуват възприемането му от тамошните клиенти.
Как обичат да пазаруват хората
Проучете как потребителите от дадения пазар пазаруват дадени продукти или услуги. Във Франция например потребителите предпочитат да използват PuDo локации за своите пратки, а в Полша – Locker локации. Повече за методите на изпращане на пратки в чужбина можете да прочетете тук.
Как търговците от съответния пазар правят бизнес
Това проучване е от изключителна важност, ако предлагате продукти B2B. Различните култури имат различно ниво на толерантност към взимането на рискови бизнес решения. Японците не са толкова толерантни, колкото са американците например.
Трябва ли да адаптирате продукта си спрямо чуждия пазар?
Помислете върху международната стратегия за разпространение на вашия продукт и пасва ли той на съответния пазар. Чудесен учител в това направление могат да бъдат McDonald’s с тяхната международна политика на адаптиране на продуктите към културните порядки на целевия пазар. Например менюто в Япония е съобразено с предпочитаните малки порции от клиентите, в Индия с отсъствието на телешко месо от менюто, а в Америка е силно изразено специално отношение към децата клиенти на веригата.
№ 3 – Намерете си местни партньори
Изграждането на партньорства с местни бизнеси често пъти е ключово за разширяването ви. Вярно, че това е времеемък и скъп процес, но си струва. Тези партньорства обикновено са с фирми, които предлагат сходни на вашите продукти или услуги. Тази инвестиция си струва, защото това е най-лесният начин да получите лесен достъп до изградена клиентска мрежа, лесна дистрибуция и реклама.
Друг начин да стъпите по-уверено на чуждия пазар е чрез местни инфлуенсъри, известни личности със социална позиция или експерти в дадена област, близка до тази на продукта или услугата ви.
Но си свършете домашното добре, защото хората, които ще представят вашия бизнес, трябва да го правят искрено и да се припознават във вашите ценности.
№ 2 – Помислете за интелектуалната собственост
За българския пазар вероятно вече сте направили проучване за своята марка – името да е уникално, логото да не копира чуждо лого, мотото ви да си е само ваше. Трябва да проверите тези параметри на интелектуалната собственост на компанията ви спрямо целевия чужд пазар. Можете да се окажете в ситуация в съответната държава да има фирма, която произвежда конкуренти продукти със същото или много подобно на вашето лого. Историята познава не един или два такива казуси.
Можете да проверите името на своя бизнес на сайта на World Intellectual Property Organization (WIPO).
№ 1 – Говорете на езика на целевите си клиенти
Според Джералд Залтман, професор от училището по бизнес в Харвард, 95% от решенията на потребителите за покупка се базират на емоции, не на рационално обмисляне. Вашата роля е да накарате потребителя да си представи как използва продукта ви и как това буди у него определени емоции. Езикът, с който ще опишете тези емоции, трябва да бъде прецизно подбран, ефективно структуриран и не на последно място адекватно преведен. Не допускайте любовта и вниманието, което сте вложили в създаването на текстове, които продават, да бъдат лесно зачекнати с грешен или неточен превод. Това би съсипало цялата ви маркетингова кампания и предварителна подготовка по пускането на продукта ви на международния пазар.